Mundtlig prøve...

 

På Bjergsnæs Efterskole vil et typisk prøveforløb se således ud  (Gælder kun for 2012 - nye regler for 2013)

  • Man sidder 4 elever inde til prøve ad gangen. (Alt må medbringes, bøger udskrifter, opslagsbøger mv)
  • Prøven varer 1,5 time ialt til alle 4 elever incl. karaktergivning.
  • Det giver 15 min til at komme ind, sige goddag - læse opgaven, lave disposition
  • Nu har man 1 time til at arbejde koncentreret - i den time bliver i forstyrret ca 3 gange. (måske 4)
  • Når censor vurderer i har lavet nok - bliver i sendt ud. (man rydder pænt op på sit bord - lader sine løsninger ligge fremme, tager de ting med ud, som man havde med ind)
  1. Du kommer ind, siger pænt goddag (med håndtryk hvis man har lyst til det)
  2. Skriver dit navn på en label, så censor kan se hvem du er. (rigtig navn)
  3. Arbejder i 20 min, hvis du ikke selv tager initiativ til at blive spurgt, så kommer vi rundt og siger nu vil vi gerne høre/se noget
    1. Vi vil gerne høre hvad du er fundet frem til - facit er en lille del - det er mere overvejelser og metoden til facit, vi er interessert i
    2. Vurder om dit facit er rigtigt, hvis du finder frem til at du kan sove på en hems der er 2,2 cm^2 - men enheden skulle have været m^2 - så har man et problem
    3. Kan du tjekke (hurtigt) om du har regnet rigtigt, ved efterregning/tegning eller andet - så viser du har overblik over situationen
    4. Lad være med at gentage samme regnefunktion flere gange, men sørg for at vise noget nyt.
    5. Start med at vise noget du har styr på - men hæv derefter dit niveau
    6. Alting behøver ikke være helt færdigt, hvis du mener du kan forklare dig ud af det.
    7. Skriv udregninger/facit ned - så læreren/censor kan læse det mens de snakker med dig.
    8. Brug IT-værktøj der hvor det er en hjælp
    9. Når du har fortalt det du vil, så spørger læreren (og måske censor) Husk jo gladere og smilende de ser ud, jo bedre går det. Rynker vi på næsen eller hoster og hakker idet - så der noget der ikke er helt rigtigt. Stiller censor svære spørgsmål, så er det for hæve jer op ad i karaktereren.
    10. Når der er snakket færdig, spørger vi ofte hvad vil du nu lave, sørg for at have kigget fremad. Nu går vi videre til den næste. Og du har ca 15. min til at arbejde i igen.
    11. Når vi er færdige med at snakke med alle 4 elever - begynder vi ofte med 1 elev igen.
  4. Efter en time og 15 min, får du lov til at gå ud.
  5. Lærer og censor bliver sammen enige om din karakter.

Download

Er du udvalgt copydan skole, skal du huske at indberette fra denne hjemmeside

Kommentarer/Spørgsmål

Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk

Husk er du udvalgt copydan skole, skal du huske at indberette fra denne hjemmeside.

Du skal indberette hvis:

  • Du giver eleverne link til denne/disse fil(er)
  • Printer dokumentet til eleven
  • Gemmer en digital kopi, som så udleveres til eleverne
  • Viser et powerpoint for elever

SE mere på www.tekstognode.dk

”Eksemplarfremstilling af digital/papirkopier/prints fra denne hjemmeside til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern administrativ brug er tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node. Eksemplarfremstillingen skal ske inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.”



Sidst opdateret d. 2012-09-02 af Morten Graae