Søgning for hvad%20er%20godt%20at%20kunne
66 Poster fundet

Hvad er forskriften

Hvad er forskriften

Hvad hedder forskriften for funktionen der går gennem alle punkterne? Hvad er vinklen i en polygon med 20 kanter?

Eksperimenter i geogebra

Eksperimenter i geogebra

Geogebra er dynamisk man kan undersøger forskellige geometriske forhold.

Hvad er sandsynligheden for at mønten rører stregen

Hvad er sandsynligheden for at mønten rører stregen

Forsøget går ud på at undersøge hvad sandsynligheden er for at kaste en mønt/jeton fra en højde på ca. 10 cm, og at den så ikke rører stregerne, men lander inde i et ”felt”

Klar til mundtlig prøve i matematik

Klar til mundtlig prøve i matematik

Hvad skal man repetere til den mundtlige prøve i matematik

Valuta niveau 3

Valuta niveau 3

Lidt sværere valutaopgaver

Vækstfunktionen - leg med

Vækstfunktionen - leg med

Leg med vækstfunktionen og se hvad der sker.

Pythagoras - Hvad skal man kunne

Pythagoras - Hvad skal man kunne

"Opsamling på Pythagoras læresætning.

Gode råd Hvad skal man kunne til

Gode råd Hvad skal man kunne til

En oversigt over det man skal kunne til mundtlig prøve i matematik 10. klasse

Beregning af ÅOP

Beregning af ÅOP

Hvordan beregner man ÅOP og hvad er ÅOP

Funktioner - Kan du

Funktioner - Kan du

Funktioner. Denne øvelse går ud på at eleverne går rundt imellem hinanden og møder en person. Person A spørger person B om fx "Kan du forklare hvad en hældningskoefficient er?" eller en af de andre spørgsmål fra papiret. Person B svarer enten ja eller nej, hvis man svarer ja skal man komme med svaret og underskrive med sit navn på Person A´s papir, hvis man svarer nej skal man have et nyt spørgsmål fra papiret. Øvelsen går ud på at få hele sit papir fyldt med forskellige underskrifter fra ens klassekammerater. Når alle har fået udfyldt deres papirer vælges et tilfældigt papir. Man læser spørgsmålet op og beder den der har underskrevet om at svare på det. Derved får man gennemgået alle spørgsmål og sikrer sig at alle får den rigtige forståelse.

harmonisk brøktrekant

harmonisk brøktrekant

Hvad er reglerne for at lave den næste linje Kan du lave 2 rækker mere?

Blandet mundtligt matematik

Blandet mundtligt matematik

Forskellige opgaver med et mundtligt islæt. Vækst, rumfang, hastighed. Vi bruger det som en slags repetition, samtidig med at eleverne får mulighed for at lære, hvad vi forventer af dem til de mundtlige prøver.

Geometribegreber - et spil

Geometribegreber - et spil

Formålet er at træne eleverne i at bruge de geometriske begreber og kunne formulere sig matematisk. Der er ingen grænser for hvilke begreber der kan bruges og eleverne kan også selv fremstille kort.

Lav boksplot uden forkundskaber

Lav boksplot uden forkundskaber

Leg dig frem, ved hjælp af en praktisk øvelse, til at lave boksplot og opnå en god forståelse for hvad boksplot er.

Trigonometri - klar til enhedscirklen

Trigonometri - klar til enhedscirklen

Ved at ændre på vinkel A, kan man se hvad sin(A) og cos(A) er

Hyperbler 1 simpelt

Hyperbler 1 simpelt

Se hvad der sker når man ændrer konstantværdien i en hyperbel.

Linieær Funktion

Linieær Funktion

Eksperimenter med en retlinie

Interaktiv ligningsløsning

Interaktiv ligningsløsning

På denne side kan du træne ligningsløsninger blot ved at pege og klikke.

Trigonometri, enhedscirkelen

Trigonometri, enhedscirkelen

Træk i punktet C og se hvad der sker i enhedscirkelen

Hyperbler 2 Udvidet

Hyperbler 2 Udvidet

Træk i a - b - c og se hvad der sker med hyperblen

Regnemaskine til omregning af enheder

Regnemaskine til omregning af enheder

Det er mit indtryk, at mine elever har meget svært ved at forstå, hvordan man bruger oversigten over måleenheder

Trigonometri, forhold mellem liniestykker

Trigonometri, forhold mellem liniestykker

Ændre i størrelsen på trekanten, se hvad der sker med forholdet mellem sidelængderne.

7: Kombinatorik og sandsynlighed

7: Kombinatorik og sandsynlighed

Et kompendium der dækker både sandsynlighed og kombinatorik. Der dybdegående forklaringer og opgaver skiftevis, så eleven kan selv sidde og arbejde i sit eget tempo. Det veksler mellem sandsynlighed og kombinatorik, så eleven ser at kombinatorikken kan være et værktøj til sandsynlighedsregningen.

Vinkelsum i en polygon

Vinkelsum i en polygon

Træk i skyderen, hvad sker der med vinkelsummen i polygonen? Er vinkelsummens udvikling liniær? Kan du lave en formel for beregning af vinkelsummen?

Superelipsen

Superelipsen

Her kan man lege lidt med superelipsen

Parablens brændpunkt og ledelinie

Parablens brændpunkt og ledelinie

Træk i skyderen, og se hvad der sker med brændpunktet , når du ændres parablens hældningstal Formel for at beregne brændpunkt og ledeline

Vækstfunktionen - negativ

Vækstfunktionen - negativ

Træk i slideren som angiver procent pr. peride og se hvad der sker med grafen. Teksten angiver hvor meget 1 kr. er faldet til på 10 år

Cirkel - omskreven

Cirkel - omskreven

Leg med trekant og den omskrevne cirkel

Ensvinklede trekanter

Ensvinklede trekanter

Ensvinklede trekanter kan være svære og forstå. Denne geogebra app skulle gerne give forståelsen. Man kan trække i punkter og se hvad der sker

Parabel - Påvirk og se forskriften

Parabel - Påvirk og se forskriften

Træk i de blåpunkter og se hvordan det påvirker parabel + parablens forskrift I tilhørende wordfil er der oggaver og vejledning til eleverne

SMath

SMath

SMATH ET GRATIS CAS Hvad står CAS for? CAS står for Computer Algebra System, og betyder at lommeregneren kan regne symbolsk - dvs. isolere variable i udtryk, løse ligninger eksakt, differentiere, integrere CAS er et matematisk skriveværktøj skrive og regne matematik samtidig Vil man overbevise eleverne om at et CAS program er smart, så prøv at løse ligninger. Derudover kan Smath bruges som et alternativ til indskrivningværktøjer som Word og Excel, hvor Smath ofte giver eleverne flere muligheder for at udtrykke sig matematisk.

Cylinder - dynamisk

Cylinder - dynamisk

Træk i skyderen, og se hvad der sker med rumfanget. Sæt kryds i spor - Så ser du en kurve der viser noget om rumfanget

Funktioner i praksis

Funktioner i praksis

Forud for denne øvelse er det vigtigt at eleverne har kendskab til betydningen af a og b. Da jeg lavede øvelsen havde vi forud arbejdet med funktioner i en enkeltlektion, hvor hovedvægten var på forståelsen af hvilken betydning a og b havde. Hver elev skal have udleveret enten en funktionsforskrift eller en graf. Hvis I har færre end 28 elever kan I enten tage et ark ud eller give nogle af de dygtige elever flere funktionsforskrifter, de skal identificere. Når sedlerne er uddelt får eleverne til opgave at finde deres makker.

Valuta

Valuta

Se mere om valuta

6: Økonomi

6: Økonomi

Kompendium der indeholder økonomi.

Budget

Budget

Lad eleverne lægge deres eget budget.

Trigonometri - Begrebsafklaring

Trigonometri - Begrebsafklaring

I undervisningen forsøger vi at inddrage elementer fra Cooperativ Learning. Cooperativ Learning er en undervisningsform hvor eleverne arbejder i forskellige gruppestrukturer, hvor samarbejdet er i fokus.

Genstand

Genstand

Hvad er en genstand?

Mathcad: Enheder

Mathcad: Enheder

Hvordan bruger man enheder i Mathcad?

Eksempel på parabel

Eksempel på parabel

Matematik på Beckhams scoring fra midterlinjen

Afstand

Afstand

længden af den rette linie man kan tegne mellem to punkter.

Pi

Pi

Lidt dybere betragtninger om pi