Aktivitet 18 Skåleleg med geometriske begreber...

Træne begreber fra geometrien

Emne: Geometri

Matematisk formål:

Træne begreber fra geometrien

Didaktisk formål:

Power break

Variationsmuligheder

Man kan lave en 3. Runde, hvor man mimer begrebet

Primære kompetence(r)

Repræsentationskompetencen og tankegangskompetencen

Materialer:

Saks, papir med ord og en skål og et stopur pr. gruppe

Tidsforbrug

15 min

Antal personer:

2 og 2 dyster de mod et andet par

Før timen:

Kopier side 2, så det passer med din klassestørrelse divideret med to.

I starten af timen:

Eleverne går sammen i par (hvis det ikke går op, kan man godt være tre i den ene gruppe).

Derefter kobler du parrene, så de er 2 par sammen.

Nu starter konkurrencen, hvor det gælder om at vinde over det par man er koblet sammen med.

Alle sedlerne nedenfor er klippet ud, foldet og lagt i en skål.

Man spiller sten, saks, papir om hvilket par der starter.

Regler:

  • 1 omgang = 30 sek.
  • På de 30 sek. gælder det om at få så mange sedler som muligt fra skålen
  • Man vinder en seddel ved at forklare ordet så godt, at makkeren kan gætte det
  • Man må ikke bruge ord der indgår i det ord, der står på sedlen
  • Efter de 30 sek. går turen videre til det andet par og de får skålen osv.
  • Når skålen er tom tælles der hvor mange sedler hvert hold har og dette noteres på et stykke papir
  • Derefter foldes sedlerne og puttes tilbage i skålen
  • 2. runde er lige som den første, bortset fra man nu kun må sige TO ord for at forklare ordet på sedlen

Vinderparret er det par der sammenlagt har fået flest sedler i de 2 omgange.

Kommentarer/Spørgsmål

Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk



Sidst opdateret d. 2020-10-23 af Matematikbanken.dk


Copyright matematikbanken.dk