Emne: Geometri |
|
Matematisk formål: |
Træne begreber fra geometrien |
Didaktisk formål: |
Power break |
Variationsmuligheder |
Man kan lave en 3. Runde, hvor man mimer begrebet |
Primære kompetence(r) |
Repræsentationskompetencen og tankegangskompetencen |
Materialer: |
Saks, papir med ord og en skål og et stopur pr. gruppe |
Tidsforbrug |
15 min |
Antal personer: |
2 og 2 dyster de mod et andet par |
Før timen:
Kopier side 2, så det passer med din klassestørrelse divideret med to.
I starten af timen:
Eleverne går sammen i par (hvis det ikke går op, kan man godt være tre i den ene gruppe).
Derefter kobler du parrene, så de er 2 par sammen.
Nu starter konkurrencen, hvor det gælder om at vinde over det par man er koblet sammen med.
Alle sedlerne nedenfor er klippet ud, foldet og lagt i en skål.
Man spiller sten, saks, papir om hvilket par der starter.
Regler:
- 1 omgang = 30 sek.
- På de 30 sek. gælder det om at få så mange sedler som muligt fra skålen
- Man vinder en seddel ved at forklare ordet så godt, at makkeren kan gætte det
- Man må ikke bruge ord der indgår i det ord, der står på sedlen
- Efter de 30 sek. går turen videre til det andet par og de får skålen osv.
- Når skålen er tom tælles der hvor mange sedler hvert hold har og dette noteres på et stykke papir
- Derefter foldes sedlerne og puttes tilbage i skålen
- 2. runde er lige som den første, bortset fra man nu kun må sige TO ord for at forklare ordet på sedlen
Vinderparret er det par der sammenlagt har fået flest sedler i de 2 omgange.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk