Emne: |
Geometri |
Matematisk formål: |
Finde ud af at areal og omkreds ikke har nogen sammenhæng |
Didaktisk formål: |
Undersøgende matematik |
Variationsmuligheder |
Man kan lave regulære figurer og finde ud af at jo flere kanter et polygon har des større areal. |
Primære kompetence(r) |
Modelleringskompetencen |
Materialer: |
Lineal, knappenåle og tråd. (Gulv med gulvtæppe - eller opslagstavler) |
Tidsforbrug |
15-30 min |
Antal personer: |
1 - 3 personer. |
Forståelse for at areal og omkreds ikke er proportionale.
Eleven skal have udleveret knappenåle og en snor på omkring 40 - 50 cm’s længde. Det skal være snor, der ikke er elastisk. Eleven skal lave forskellige figurer vha. nåle og snoren.
Eleven skulle gerne komme frem til at areal og omkreds ikke hænger sammen.
Eleven skulle gerne komme frem til at regulære figurer har det største areal i forhold til omkreds.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk