Emne: |
Økonomi |
Matematik formål: |
Få en forståelse at renten ved gæld er størst i starten. |
Didaktisk formål: |
Spatial-forståelse |
Variationsmuligheder |
Man kan ændre sværhedsgraden op - så det simulerer et kviklån. |
Primære kompetence(r) |
Repræsentationskompetencen |
Materialer: |
Hal, en computer/tablet pr. gruppe |
Tidsforbrug |
15 min |
Antal personer: |
3-4 personer pr. gruppe. |
Beskrivelse
Hver gruppe skal have en computer, hvor de åbner en GeoGebrafil:
Link: https://matematikbanken.dk/L/167/
Sværhedsgraden er sat til 9. Det betyder at man har 10 sek. til at løbe 36 meter + et klik.
Løber eleverne hurtigere eller langsommere så tilpas sværhedsgraden.
Eleverne løber en stafet på en volleybane.
- Tryk start
- Første elev løber fra volleybaglinjen over til den anden volleybaglinje og tilbage igen.
- Trykke afdrag
- Næste elev må løbe osv.
- Stop når gælden er mindre end 0.
Diskuter i gruppen hvad I oplevede.
Variationsmulighed:
Leg kviklån - sæt sværhedsgraden 3 op - løb på samme måde.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk