LÆRINGSMåL:
- Kunne bruge GeoGebra til at konstruere og måle i.
- Kunne bruge Wordmat til at kommunikere i og regne med.
- Kunne omsætte skitse til konstruktion/tegning af virkeligheden
- Ræsonnement ift. Figurer udfra viden om figurens egenskaber herunder vinkler
- Kunne beregne areal/rumfang/massefylde udfra formler
- Kunne finde det ukendte vha. ligninger i Wordmat
- Kunne finde det manglede element i tegning/skitse via ræsonnement
- Kunne forholde sig til resultater og vurdere om det giver mening (ræsonnement)
Lektionsplan
Lektion 1 og 2: Læringsmål: Begrebstræning, længde og areal
Lektion 3 og 4: Rumfang
Lektion 5 og 6: Massefylde
Lektion 7 og 8: Konstruktion / skitser
Lektion 9, 10 og 11: Ræsonnementstræning
Lektioner 12 og 13: Beviser og selvevaluering af læringsmål
Indhold
Begrebstræning via CL
Omregning mellem længde, areal og rumfang
Areal og rumfangsopgaver
Massefyldeopgaver
Skitse og konstruktion
Ræsonnementstræning
Beviser
Opgaverne er lavet i 4 kategorier.
De opgaver der er markeret med gruppe skal alle lave
Opgaver med en stjerne : Skal kun laves af de elever, der synes geometri er svært.
Opgaver med to stjerner : Skal laves af de elever, der synes de er på middelniveau.
Opgaver med tre stjerner : Skal kun laves af de elever, der synes de er dygtige.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk