Emne: |
Geometri |
Matematisk formål: |
Træne begreber der knytter sig til emnet |
Didaktisk formål: |
Power break |
Variationsmuligheder |
Udfylde sedlen som makkerøvelse, hvor man svarer på alle spørgsmålene |
Primære kompetence(r) |
Kommunikations og tankegang |
Materialer: |
Print et ark pr. elev |
Tidsforbrug |
10 min |
Antal personer: |
uendelig |
Denne øvelse går ud på at eleverne går rundt imellem hinanden og møder en person (man viser man er makkerløs ved at række hånden i vejret).
Person A spørger person B om fx "Sige hvordan den pythagoræiske læresætning lyder” eller en af de andre spørgsmål fra papiret. Person B svarer enten ja eller nej, hvis man svarer ja skal man komme med svaret og underskrive med sit navn på person A´s papir, hvis man svarer nej skal man have et nyt spørgsmål fra papiret.
Øvelsen går ud på at få hele sit papir fyldt med forskellige underskrifter fra ens klassekammerater.
Når alle har fået udfyldt deres papirer, vælges et tilfældigt papir. Man læser spørgsmålet op, og beder den der har underskrevet om at svare på det. Derved får man gennemgået alle spørgsmål og sikrer sig, at alle får den rigtige forståelse
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk