Forståelse af statistiske deskriptorer
Bed eleverne om at stille sig på række
efter skostørrelse
efter højde
efter afstand fra hjemmet til skolen. (godt hvis man har nogen der
bor langt fra skolen, så man kan snakke om median kontra gennemsnit,
og man kan også snakke om outliers)
Evt. kan man indsætte en fiktiv person, som bor hver 2. uge langt
væk
efter antal timer man sover i gennemsnit
efter snapchat score (sendte og modtagne snaps)
efter antal timer man spiller computer eller lign.
efter antal timer man ser Netflix
Osv. osv.
Emne: |
Statistik |
Matematik formål: |
Forståelse af statistiske deskriptorer |
Didaktisk formål: |
Power break |
Variationsmuligheder |
|
Primære kompetence(r) |
Kommunikationskompetencen |
Materialer: |
Elever |
Tidsforbrug |
5-10 min |
Antal personer: |
Alle elever i klassen |
Bed eleverne om at stille sig på række
- efter skostørrelse
- efter højde
- efter afstand fra hjemmet til skolen. (godt hvis man har nogen der bor langt fra skolen, så man kan snakke om median kontra gennemsnit, og man kan også snakke om outliers)
- Evt. kan man indsætte en fiktiv person, som bor hver 2. uge langt væk
- efter antal timer man sover i gennemsnit
- efter snapchat score (sendte og modtagne snaps)
- efter antal timer man spiller computer eller lign.
- efter antal timer man ser Netflix
- Osv. osv.
Spørgsmål til hver opstilling
- Hvad er mindste værdi?
- Hvad er største værdi?
- Hvad er median?
- Hvad er 1. kvartil?
- Hvad er 3. kvartil?
- Hvordan finder man gennemsnittet?
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk