Aktivitet 30 Procentstafet...

Eleverne får arbejdet med procentberegninger på en anden måde end ved et skolebord. Eleverne arbejder også med deres kommunikation, når de skal videregive oplysningerne fra opgaverne.

Download

Er du udvalgt copydan skole, skal du huske at indberette fra denne hjemmeside

Hent som Word

Hent som PDF



Emne:

Basismatematik

Matematisk formål:

Eleverne får arbejdet med procentberegninger på en anden måde end ved et skolebord. Eleverne arbejder også med deres kommunikation, når de skal videregive oplysningerne fra opgaverne.

Didaktisk formål

Power break

Variationsmuligheder

Man kan nøjes med, kun at sætte labels på samlearket og ikke selve opgavearkene.

Hvis man ikke vil lave labels, kan man skrive svarerne på samlearket. Evt. kan man lave et alm. print af labels, så eleverne kan får en indikation af, om deres resultatet er rigtig eller ej.

Primære kompetence(r)

Kommunikation, problembehandling og modellering

Materialer:

(Labels har formatet ”Avery L7163” - 14 pr. ark 99,1 x 38,1 mm)

Tidsforbrug

Ca. 20 min

Antal personer:

3-4 pr. gruppe

Inden aktiviteten sættes i gang

Opsætning

Rundt i lokalet sættes de 8 opgaver op på væggen.

Grupper

Eleverne inddeles i grupper på 3-4 elever.

Materialer

Gruppen får:

  • Et ark med labels
  • En saks
  • Et samleark

Aktiviteten

Alle grupperne er placeret midt i lokalet.

  • En elev fra hver gruppe løber ud til en opgave.
  • Eleven læser opgaven.
  • Eleven løber tilbage til gruppen og fremlægger opgaven. (Selve opgavearket skal blive på væggen og må ikke medbringes tilbage til gruppen).
  • Gruppen finder løsningen på opgaven.
  • Løsningen skulle gerne passe med en af mulighederne på arket med labels.
  • Denne label klippes over på midten.
  • Den hvide del af den label, som er klippet over, sættes på ”Samlearket” udfor nummeret på den løste opgave.
  • En ny elev løber hen til opgaven, som lige er løst. På selve opgavearket sættes nu den farvede del af den label, som er klippet over.
  • Når den nye elev har sat den farvede del på den løste opgave, løber eleven til en ny opgave og processen gentages indtil de 8 opgaver er løst.

Afslutning på aktiviteten

  • Som afslutning kan læreren tjekke, om alle grupper har været ved de enkle opgaver, da der skal være en farvet label fra alle grupperne.
  • Læreren kan gennemgå svarene til de enkle opgaver, mens eleverne tjekker deres svar på samlearket.

Kommentarer/Spørgsmål

Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk

Husk er du udvalgt copydan skole, skal du huske at indberette fra denne hjemmeside.

Du skal indberette hvis:

  • Du giver eleverne link til denne/disse fil(er)
  • Printer dokumentet til eleven
  • Gemmer en digital kopi, som så udleveres til eleverne
  • Viser et powerpoint for elever

SE mere på www.tekstognode.dk

”Eksemplarfremstilling af digital/papirkopier/prints fra denne hjemmeside til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern administrativ brug er tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node. Eksemplarfremstillingen skal ske inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.”



Sidst opdateret d. 2021-01-18 af Matematikbanken.dk