Aktivitet 32 Fangeleg til potens...

Eleverne får arbejdet med potensberegninger, så de kan huske potenstal med grundtallet fra 1-5 og eksponenten 1-5. Derved bliver det lettere at arbejde med rødder, når eleven ved at , så kan eleven måske overføre det til arbejde med rødder og kan huske at , uden at de skal have fat i computer eller lommeregner. Dette vil især være en fordel i forhold til opgaver uden brug af hjælpemidler og overslagsregning. Derudover vil der i denne aktivitet kunne laves en strategi for at vinde, hvilket er en måde at arbejde med ræsonnementskompetencen.

Emne:

Basismatematik

Matematisk formål:

Eleverne får arbejdet med potensberegninger, så de kan huske potenstal med grundtallet fra 1-5 og eksponenten 1-5. Derved bliver det lettere at arbejde med rødder, når eleven ved at , så kan eleven måske overføre det til arbejde med rødder og kan huske at , uden at de skal have fat i computer eller lommeregner. Dette vil især være en fordel i forhold til opgaver uden brug af hjælpemidler og overslagsregning.

Derudover vil der i denne aktivitet kunne laves en strategi for at vinde, hvilket er en måde at arbejde med ræsonnementskompetencen.

Didaktisk formål

Power Break

Variationsmuligheder

Se i selv beskrivelsen

Primære kompetence(r)

Ræsonnement og symbolbehandling

Materialer:

Kort (Som skal printes og klippes)

Tidsforbrug

Ca. 20 min

Antal personer:

5-7 pr. gruppe

Inden aktiviteten sættes i gang

Grupper

  • Eleverne inddeles i grupper på 5-7 elever. (Mere eller mindre kan også lade sig gøre)
  • Grupper skal dyste mod hinanden 2 og 2. Derfor skal der være et lige antal grupper.

Opsætning

  • Hver gruppe får udleveret en stak med kort i samme farve.
  • Hver gruppe skal have et sted, hvor de har base.
  • Der laves et afgrænset et område. Indenfor dette område skal man lave selve ”fangelegen”

Aktiviteten

  • Det handler om at erobre flest eller alle kort fra den anden gruppe.
  • En fra gruppen sidder ved gruppens base og styrer kortene. (Denne rolle kan godt skifte eller kan droppes, hvis der er få elever i grupperne).
  • Resten af gruppen er i ”marken” og skal fange eleverne fra den anden gruppe.
  • Når man fanger en elev fra den anden gruppe eller selv bliver fanget, så sammenlignes værdierne hos de to elever.
  • Hvert kort indeholder et tal, som er grundtallet i potenstallet på kortet.
    • Det tal, der står på modstanderes kort, er så eksponenten.

Kommentarer/Spørgsmål

Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk



Sidst opdateret d. 2020-10-23 af Matematikbanken.dk


Copyright matematikbanken.dk