Emne: |
Basismatematik |
Matematisk formål: |
Eleverne får arbejdet med potensberegninger, så de kan huske potenstal med grundtallet fra 1-5 og eksponenten 1-5. Derved bliver det lettere at arbejde med rødder, når eleven ved at , så kan eleven måske overføre det til arbejde med rødder og kan huske at , uden at de skal have fat i computer eller lommeregner. Dette vil især være en fordel i forhold til opgaver uden brug af hjælpemidler og overslagsregning. Derudover vil der i denne aktivitet kunne laves en strategi for at vinde, hvilket er en måde at arbejde med ræsonnementskompetencen. |
Didaktisk formål |
Power Break |
Variationsmuligheder |
Se i selv beskrivelsen |
Primære kompetence(r) |
Ræsonnement og symbolbehandling |
Materialer: |
Kort (Som skal printes og klippes) |
Tidsforbrug |
Ca. 20 min |
Antal personer: |
5-7 pr. gruppe |
Inden aktiviteten sættes i gang
Grupper
- Eleverne inddeles i grupper på 5-7 elever. (Mere eller mindre kan også lade sig gøre)
- Grupper skal dyste mod hinanden 2 og 2. Derfor skal der være et lige antal grupper.
Opsætning
- Hver gruppe får udleveret en stak med kort i samme farve.
- Hver gruppe skal have et sted, hvor de har base.
- Der laves et afgrænset et område. Indenfor dette område skal man lave selve ”fangelegen”
Aktiviteten
- Det handler om at erobre flest eller alle kort fra den anden gruppe.
- En fra gruppen sidder ved gruppens base og styrer kortene. (Denne rolle kan godt skifte eller kan droppes, hvis der er få elever i grupperne).
- Resten af gruppen er i ”marken” og skal fange eleverne fra den anden gruppe.
- Når man fanger en elev fra den anden gruppe eller selv bliver fanget, så sammenlignes værdierne hos de to elever.
- Hvert kort indeholder et tal, som er grundtallet i potenstallet på kortet.
- Det tal, der står på modstanderes kort, er så eksponenten.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk