Emne: |
Fart og tid |
Matematisk formål: |
Eleverne får en fornemmelse af enheden ”minutter” |
Didaktisk formål |
Power-break |
Variationsmuligheder |
- |
Primære kompetence(r) |
Problembehandlingskompetencen Ræsonnements- og tankegangskompetencen. |
Materialer: |
|
Tidsforbrug |
Ca. 5 min. |
Antal personer: |
En klasse |
- kan vise et stopur på tavlen.
Materialer
- Papir og skriveredskab til hver elev.
- App’en, som kan vise et stopur på tavlen.
Aktiviteten
- Alle rejser sig og står med ryggen mod tavlen.
- Læreren siger, når øvelsen sættes i gang. Samtidig startes et stopur på tavlen.
- Når den enkelte elev tror, at der er gået to minutter, så sætter eleven sig ned og kigger op på tavlen.
- Den enkelte elev skriver sin tid ned på papiret.
- Det er vigtigt, at eleverne er stille undervejs.
Afslutning på aktiviteten
På klassen snakkes der om:
- variation i tidsfornemmelse hos eleverne.
- metoder til at måle tiden uden brug af ur.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk